Welcome to my world. Be nice here. Thank you.

Diary ~~ Mustache


Pada Suatu Cinta Dahulu
11 Mar 2013 | 0 comments
Assalammualaikum.



Perhubungan, persahabatan, pertelingkahan semuanya ada suka dan duka. semuanya melibatkan perasaan dan hati. marah, sayang, benci, cinta semuanya memang wujud dalam diri kita. kadang kala, kita tak dapat rasa perasaan tu dan kekadang kita tak paham dengan perasaan tu malah menjadi tanda tanya kenapa jadi macam tu.

Manusia suka diberi peluang tapi tak pernah hargai peluang. selalu menyalah kan keadaan membuat kan situasi selalu bertambah rumit. pabila menyesal, manusia baru faham dan hargai semua tu. kita diberi peluang memang untuk menyesal ? dihargai ? kenapa diberi peluang ? tak cukup kah hanya sekali baru mudah untuk difahami dan dimengerti. bila tak diberi peluang manusia memberontak dan bila sudah diberi peluang manusia mensia sia kan kecuali pabila munculnya menyesal. tamaknya kita...




*******
Selain keluarga kita memerlukan kawan, sahabat. sekali pun kita ada family yang berada, happy family tapi takde kawan ibarat tidur tak lena, mandi tak basah, makan tak kenyang. kita mesti ada kawan yang boleh sharing sedih kita, gembira kita, susah kita, terima baik buruk kita. tapi tidak jugak lah kita hanya bergantung pada kawan. kita suka bila ada sahabat yang


"nah ubat, awak sakit kan" ,
"senyum lebar je, share lah sikit" ,
"sabarlah wahai sahabat, ini semua ujian, ada hikmah disebaliknya" .

kita kawan dengan semua orang tapi bukan kawan makan kawan ye. buruk padahnya. tak sekarang mungkin di usia kita yang makin meningkat nanti. kebesaran Allah ada dimana mana. sebab tu bila kita berkawan pun jangan leka sangat dan jangan buat sambil lewa. mungkin bila bersahabat kita semakin memahami dan mengenali dunia yang kian fana'.




*******
Tidak semuanya indah apa yang dipandang dan tidak semuanya menyakitkan apa yang dirasa. sebab kita selalu di uji. pergaduhan selalunya disebabkan orang ketiga. yang suka mengapi api kan situasi tu. bila gaduh je mesti mengata itu mengata ini. ada lah story baru, mereka reka kan cerita sampaikan cerita jatuh lonkang time tadika dulu pun jadikan isu. gaduh lah punya pasal. bahagia ke bila bergaduh tuh ? bermasam muka bila berjumpa ? saling tak tegur, pandang sebelah mata pun taknak. 




*******
Ada orang kata cinta pandang pertama adalah yang paling susah kita nak lupakan. dan cinta itulah yang terindah dalam hidup kita. walaupun banyak orang yang kita pernah ber'couple' sebelum ini dan hanya untuk suka suka je. tapi datangnya cinta yang pertama tu yang mengajar segalanya. dan DIA telah datang dan pergi dalam hidup aku. dan aku paham CINTA itu tak selalunya dimiliki dan aku tahu ALLAH sedang mengatur kan yang lebih baik untuk aku mahupun DIA. kesedihan dan kelukaan, salah faham dan renungan, menyesal dan perdamaian terlalu banyak perasaan yang kita rasa. 






NOTE:  kadang kala Allah tidak memberikan apa yang kita mahu, tapi memberikan apa yang kita perlu. 
              tersenyum tidak semestinya bahagia, cuma sedang memujuk hati agar ceria 



me love you,
muaccch 

Older Post | Newer Post